Test
Het Nieuwe Winkelen biedt nieuwe kansen voor de binnenstad

Er is al een tijd sprake van teruglopend winkelbezoek aan de binnenstad van Enschede. Op zich is dat niet uniek voor onze stad. want in heel Nederland neemt het winkelbezoek aan binnensteden af. Gevolgen zijn legere straten en gesloten winkelpanden, wat leidt tot een minder fraai beeld van het centrum. De landelijke trend wordt met name veroorzaakt door de opkomst van internet en het thuiswinkelen, waardoor klanten niet meer per se naar de winkel hoeven en thuis kunnen shoppen.

Dat geldt ook voor mij. Sinds een aantal jaren koop ook ik mijn schoenen, broeken en overhemden via verschillende webshops op internet. Met een lengte van 1,97 meter is het reguliere aanbod in de winkel zeer beperkt, maar dankzij het grote aanbod op internet blijkt er toch een ruime keuze te zijn. Ik kom daardoor vooral in de Enschedese binnenstad voor de gemeenteraad en voor horeca bezoek, nauwelijks meer voor het winkelaanbod.

Nu kun je proberen om winkelen in het stadscentrum aantrekkelijker te maken. Ook in de stadsdeelcommissie Centrum wordt daar regelmatig over gesproken. Extra kinderopvang, verbeteren van het gevelaanzicht en acties met parkeertarieven. Op zichzelf aardige initiatieven, maar volgens mij is dat niet genoeg en vertraag je hooguit de teruggang in het winkelbezoek een beetje. Uiteindelijk blijft het vooral een distributieprobleem en daar zou je wat aan moeten doen.

Daarom ben ik enthousiast over het concept van Het Nieuwe Winkelen. Dit nieuwe winkelen is deze maand van start gegaan tijdens de jaarvergadering van Winkelhart, de vereniging van de binnenstadsondernemers. Concreet doel is om binnen een jaar te bereiken dat alle binnenstadsondernemers vanuit het ‘digitale warenhuis binnenstad’ samen jagen op de consument in plaats van zoals nu individueel. Daarbij worden de digitale mogelijkheden volledig benut. Een goed initiatief, dat terecht (financiële) ondersteuning krijgt vanuit de gemeente.

Op dit moment is de gemeente Veenendaal landelijk koploper op het gebied van het nieuwe winkelen. Zelf mocht ik daar een kijkje nemen. Ik werd enthousiast door de vele praktische mogelijkheden die er zijn, zoals direct online zien welke voorraad er is en wanneer een bepaalde maat niet voorradig is, deze binnen een dag toch op kunnen halen. Net zo snel dus als een gemiddelde webwinkel – en je hoeft niet de hele dag thuis te wachten op een pakketje, maar kunt dit ‘gewoon’ ophalen in de winkel of zelfs even passen. Als zelfs dat niet schikt qua werktijd, dan wordt het pakketje in een kluisje gestopt in de parkeergarage waaruit je het zelf op kunt halen. Desnoods midden in de nacht. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Het zijn mogelijkheden en ontwikkelingen waar ik, en met mij vele consumenten, vrolijk van word en waar Enschede nu ook flinke stappen in gaat zetten. Hopelijk kunnen de best practices uit Veenendaal direct overgenomen worden in Enschede, of zelfs vernieuwd en nog praktischer gemaakt. Op die manier kan de binnenstad voor mij dan weer een mooie drie-eenheid worden van politiek, horeca èn winkelen.

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image